Fârâbî’nin Erdemli Toplumunda Muhalifler

Author :  

Year-Number: 2020-26
Language :
Konu :
Number of pages: 171-194
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

İslam felsefesi kurucusu Fârâbî, siyaset felsefesi merkezli büyük bir felsefi sistem kurmuştur. Bu sistem içinde “erdemli toplum” düşüncesi merkezde yer alır ve bir ideal olarak filozofun tüm düşüncesi ile özdeşleşir. Erdemli toplum teorisi, ….. düşüncelerini temel alır. Bu teori içinde, toplumun gayesi ve genel yapısı ile uyuşmayan kimi kişi ya da zümreleri Farabi “nevâbit” olarak isimlendirmiş, her bir zümreyi tanımlamış bir tasnif yapmıştır. Bu zümrelerin, temel özellikleri, erdemli toplum ile ilişkileri, bu zümrelerle ilgili neler yapılacağı bu çalışmada ele alınacak, söz konusu zümreleri, erdemli toplum içinde yaşayan bir tür muhalifler olarak değerlendirmenin imkânı tartışılacaktır. Bu sayede, Farabi’nin toplum tasarımının esas aldığı hususlar belirginleştirilecek ve filozofun erdemli toplum teorisinde muhalefet olgusunun bir boyutuna işaret edilecektir.

Keywords

Abstract

In Al-Fârâbî’s philosophy, the idea of "virtuous society" is in the center and, as an ideal, it becomes identified with all the thought of the philosopher. Virtuous society is a happiness society, founded on the basis of truth knowledge, where belief, thought and lifestyle are dominant, which will enable the whole society to reach the highest happiness. Within the virtuous society, Fârâbî has named the people who do not adopt or who oppose this order as "nawâbit". The philosopher, who classified and depicted these figures that can be seen as opponents in the virtuous society, envisaged methods for encounter according to the opposition style of each group. In this study, the meaning of the opposition phenomenon within the virtuous society order and its reflections in the context of different opposition groups will be examined.

Keywords


  • Ahmet Arslan. “Giriş”. İdeal Devlet. 7-31. Ankara: Vadi Yayınları, 1997.

  • Alon, İlai. “Fârâbî’nin Garip Bitkisi: Muhalefet Olarak en-Nevâbit”. İslam’da Siyaset Düşüncesi. Trc. Kazım Güleçyüz. 217-249. İstanbul: İnsan Yayınları, 1995.

  • Aydınlı, Yaşar. Fârâbî’de Tanrı İnsan İlişkisi. İz Yayıncılık, 2011.

  • Butterworth, Charles E. “Ahlak ve Siyaset Felsefesi”. İslam Felsefesine Giriş. Ed. Richard C. Taylor - Peter Adamson. Trc. M. Cüneyt Kaya. 293-315. İstanbul: Küre Yayınları, 2007.

  • El-Câbirî, Muhammed Abid. Arap-İslam Kültürünün Akıl Yapısı. Trc. Burhan Köroğlu - Hasan Hacak. 3. Bs. İstanbul: Kitabevi, 2001.

  • El-Câbirî, Muhammed Abid. İslam’da Siyasal Akıl. Trc. Vecdi Akyüz. Kitabevi, 1997.

  • Fârâbî. el-Medinetü’l-fâzıla. Trc. Yaşar Aydınlı. Litera Yayıncılık, 2018.

  • Fârâbî. es-Siyâsetü’l-medeniyye. Trc. Mehmet S. Aydın - Abdulkadir Şener - Mehmet Rami Ayas. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1980.

  • Fârâbî. “Fusûlu-l-medenî”. Fârâbî’nin İki Eseri. Trc. Özcan, Hanifi. 45-138. İstanbul: M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2005.

  • Fârâbî. Kitabü’l-Mille. Trc. Yaşar Aydınlı. Litera Yayıncılık, 2019.

  • Fârâbî. Mutluluğun Kazanılması: Tahsîlu’s-sa’âde. Trc. Ahmet Arslan. Ankara: Divan Kitap, 2012.

  • Gutas, Dimitri. İbn Sînâ’nın Mirası. Trc. M. Cüneyt Kaya. 2. Bs. Klasik Yayınları, 2010.

  • Hammond, Robert. Fârâbî Felsefesi ve Ortaçağ Düşüncesine Etkisi. Trc. Uluğ Nutku - Gülnihal Kü- ken. Alfa Yayınları, 2001.

  • Kaya, Mahmut. “Fârâbî”. TDVİA. 12: 145-162. İstanbul: İsam, 1995.

  • Korkut, Şenol. “Fârâbî’nin Felsefi Sisteminde İlm-i Medenî, Kelâm ve Fıkıh İlişkisi”. Eskiyeni. 28 (2014): 97-136.

  • Mustafa, Nevin A. İslam Siyasi Düşüncesinde Muhalefet. Trc. Vecdi Akyüz. İz Yayıncılık, 1990.

  • Mücahid, Huriye Tevfik. Fârâbî’den Abduh’a Siyasi Düşünce. Trc. Vecdi Akyüz. İstanbul: İz Yayın- cılık, 1995.

  • Netton, Ian Richard. Fârâbî ve Okulu. Trc. Mehmet Vural. Ankara: Elis Yayınları, 2006.

  • Platon. Devlet. Trc. Sabahattin Eyüboğlu - M. Ali Cimcoz. 41. Bs. Türkiye İş Bankası Kültür Yayın- ları, 2019.

  • Rosenthal, Erwin. Ortaçağ’da İslam Siyaset Düşüncesi. Trc. Ali Çaksu. İstanbul: İz Yayıncılık, 1997.

  • Türker, Ömer. İslam’da Metafizik Düşünce. İstanbul: Klasik Yayınları, 2019.

  • Üzüm, İlyas. “Nâbite”. TDVİA. 32: 263-264. İstanbul: İsam, 2006.

  • Walzer, Richard. “Açıklamalar ve Yorumlar”. İdeal Devlet. Trc. Ahmet Arslan. 145-341. Ankara: Vadi Yayınları, 1997. STRUCTURED ABSTRACT According to Al-Fârâbî’s philosophy, the virtuous society aims to ensure that all

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics