YE’CÛC VE ME’CÛC’UN TÜRKLER OLDUĞUNU HABER VEREN RİVAYETLER ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Author :  

Year-Number: 2017-19
Language :
Konu :
Number of pages: 65-97
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

İslâm düşünce tarihi boyunca Ye’cûc ve Me’cûc ile ilgili isabetli olmayan görüşler müslümanların kafasını karıştırmış, onları sağlıklı değerlendirme yapma imkânından mahrum bırakmış, âyet ve hadislerin yanlış yorumlanmasına neden olmuş ve nihayet doğru olmayan bir Ye’cûc ve Me’cûc anlayışı ortaya çıkarmıştır. Makalenin gayesi; Ye’cûc ve Me’cûc’un Türkler olduğunu haber veren rivayetleri sened ve metin yönünden tahlil etmek ve bunların gerçek değerini ortaya koymaktır. Araştırma neticesinde, Kur’ân-ı Kerîm’in nazil olduğu dönemde Ye’cûc ve Me’cûc kelimesinin “isim” değil “sıfat” olarak kullanıldığı, Enbiyâ sûresi 96. âyette geçen Ye’cûc ve Me’cûc ile kast edilenlerin “ikinci sûrun üfürülmesiyle birlikte diriltilen ve mahşer meydanına doğru sel gibi akıp giden günahkâr, zalim, kâfir, münafık ve müşrikler topluluğu” olduğu, Kehf sûresi 94. âyette geçen Ye’cûc ve Me’cûc ile kast edilenlerin ise, “Zülkarneyn’in yaşadığı dönemde dünyada bulunan, etraflarına büyük zararlar veren, işgalci, sömürgeci ve bozguncu insanlar topluluğu” olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bir başka ifadeyle her iki âyette de Ye’cûc ve Me’cûc ile “belirli bir ırk veya kavim” değil, tam tersine “muhtelif ırk ve renklerdeki bütün zâlim, kâfir, müşrik, münafık, fâsık ve fasitler topluluğu” kastedilmiştir.

Keywords

Abstract

Throughout the history of Islamic thought, incorrect ideas about Gog and Magog have confused Muslims, deprived them of the ability to make healthy assessments, caused misinterpretation of verses and hadiths and finally revealed a not-right understanding of Gog and Magog. The goal of article is to analyze the narratives that tells that Gog and Magog are Turks in terms of sanad and text and to reveal their true value. As a result of the research, it has been concluded that the word of Gog and Magog was used as an adjective not a name in the period of the revelation of the Holy Qur’an that Gog and Magog who are considered in Sûrah al-Anbya 96th verse are the sinner, the cruel, the unbeliever, the hypocrites and the polytheists who are raised with the second blowing of the sûr and flow like floods toward resurrection/ judgment square in the Judgment Day, that Gog and Magog who are considered in the Sûrah al-Kahf 94th verse are the group of invaders, colonists and defeatist who vandalized people and caused great damage to their surroundings in the world when Dhul-Qarnayn lived. In other words, it has been meant that Gog and Magog considered in both two verses are not a specific race or tribe but on the contrary they are all the cruel, infidel, polytheists, hypocrites, fascists and despotic in various races and colors

Keywords


  • Ahmed Naim/ Kâmil Miras, (ö. 1353/1934), Sahih-i Buhârî Muhtasarı Tecrîd-i Sarîh Tercemesi ve Şerhi, (I-XIII), DİB, Yay., Ankara,1986.

  • Ateş, Süleyman, Yüce Kur’ân’ın Çağdaş Tefsîri, Yeni Ufuklar Neşriyat, İstanbul, 1988.

  • Baddeley, F. John, Rusların Kafkasya’yı İstilası ve Şeyh Şâmil, Çev.: Sedat Özden, Kayıhan Yay., İstanbul, 1996.

  • Begavî, Ebû Muhammed el-Hüseyin b. Mes’ûd, (ö. 510/1117), Meâlimu’t-tenzîl fî tefsîri’l-Kur’ân, (I- VIII), Thk.: Muhammed Abdullah/ Osman Cum’a/ Süleyman Müslim, Dâr-u Tîbe, 1417/1997.

  • Bezzâr, Ebû Bekr Ahmed b. Amr b. Abdilhâlik, (ö. 292/905), el-Bahru’z-zehhâr el-ma’ruf bi müsnedi Bezzâr, (I-XVIII), Thk.: Mahfûz er-Rahman Zeynullah/ Adil b. Sa’d/ Sabri Abdulhalik, Mektebetü’l-ulûm ve’l-hikem, Medine, 1988-2009.

  • Bıyık, Mustafa, “Hıristiyan Teolojisinde Deccal ve Yecüc-Mecüc Kavramları”, HÜİFD, 2007/1, C. 6, Sayı: 11, (ss. 53-79).

  • Bilmen, Ömer Nasûhî, (ö. 1381/1971), Muvazzah İlm-î Kelam, Bilmen Yayınevi, İstanbul, ts.

  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmail, (ö. 256/870), Sahîhu’l-Buhârî, (I-VIII), Çağrı Yay., İs- tanbul, 1412/1992.

  • Cârullah, Mûsâ, (ö. 1364/1945), “Kur’ân-ı Kerîm Âyetlerinin Mu’ciz İfadelerine Göre Ye’cûc”, Sad.: Nur Ahmet Kurban, GÜİFD, Gümüşhane, 2013, C. 2, Sayı: 4, (ss. 250-282).

  • Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, (I-II), DİB., Yay., Ankara, 1988.

  • ----, “Ye’cûc - Me’cûc ve Türkler”, AÜİFD, Ankara, 1975, C. 20, (ss. 97-125).

  • Çelebi, İlyas, Uzak ve Yakın Gelecekle İlgili Haberler, (Fiten-Melâhim-Kıyâmet Alâmetleri), Kitabevi, İstanbul, 2000.

  • ----, “Ye’cûc ve Me’cûc”, DİA, İstanbul, 2013, XLIII, 374.

  • Döndüren, Hamdi, İnsanlığa Son Çağrı Kur’ân-ı Kerîm, Meal, Tefsir, Ansiklopedik İndeks, (I-II), Yeni Şafak, İstanbul, 2003.

  • Dursun, Davut, “Kafkasya”, DİA, İstanbul, 2001, XXIV, 158.

  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş’as, (ö. 275/888), Sünenu Ebî Dâvud, (I-V), Çağrı Yay., İstanbul, 1992.

  • Ebû Şehbe, Muhammed b. Muhammed, (ö. 1403/1982), İsrâiliyat ve’l-mevdûât fî kütübi’t-tefsîr, Mek- tebetu’s-sünne, Basım yeri ve tarihi yok.

  • Elbânî, Ebû Abdurrahman Muhammed Nâsıruddin, (ö. 1420/1999), Silsiletü’l-ehâdîsi’d-daîfe ve’l- mevdûa, (I-XIV), Dâru’l-meârif, Riyad, 1412/1992.

  • Esed, Muhammed, (ö. 1413/1992), Kur’ân Mesajı Meal-Tefsir, Çev.: Cahit Koytak/ Ahmet Ertürk, İşâret Yay., İstanbul, 2000.

  • Ezherî, Muhammed b. Ahmed b. el-Herevî, (ö. 370/981), Tehzîbu’l-luga, (I-XII), Thk.: Muhammed Ivaz, Dâr-u ihyâi’t-türas, Beyrut, 2001.

  • Hasan Hanefî, Mine’l-Akîde ile’s-Sevrâ, (I-V), Dârü’t-tenvîr, Beyrut, 1988.

  • Hâkim en-Nîsâbûrî, Muhammed b. Abdillah, (ö. 405/1014), Müstedrek ale’s-Sahîhayn, (I-IV), Thk.: Mustafa Abdülkâdir Atâ, Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 1411/1990.

  • Heysemî, Ali b. Ebî Bekr, (ö. 807/1404), Mecmau’z-zevâid ve menbeu’l-fevâid, (I-X), Dâru’l-fikr, Bey- rut, 1412/1992.

  • İbn Adî, Ebû Ahmed Abdullāh b. Adî b. Abdillâh el-Cürcânî, (ö. 365/976), el-Kâmil fi duafâi’r-ricâl, (I-VII), Thk.: Yahya Muhtar Gazzavî, Dâru’l-fikr, Beyrut, 1404/1988.

  • İbn Ebî Hâtim, Ebû Muhammed Abdurrahman b. Muhammed b. İdris er-Râzî, (ö. 327/938), Kitâbu’l-cerh ve’t-ta’dîl, (I-IX), Dâr-u ihyâi’t-türasi’l-Arabî, Beyrut, 1952.

  • İbn Ebî Hayseme, Ebû Bekir Ahmed, (ö. 279/892), et-Târihu’l-Kebîr, (I-II), Thk.: Sâlih b. Fethî Hilâl, Kahire, 1427/2006.

  • İbn Hacer el-Askalânî, Ahmed b. Ali, (ö. 852/1448), Fethu’l-bâri bi şerh-i sahîhî’l-Buhârî, (I- XIII+Muk), Thk:. Abdurrahman Muhammed, Dâr-u ihyâi’t-türas, Beyrut, 1404/1988.

  • ----, Lisânu’l-mîzân, (I-X+Fihrist), Dâr-u ihyâi’t-türasi’l-Arabî, Beyrut, 1995.

  • ----, Takrîbu’t-tehzîb, Thk.: Muhammed Avâme, Dâru’r-Reşîd, Suriye, 1406/1986,

  • ----, Tehzîbu’t-tehzîb, (I-XIV), Dâru’l-fikr, Beyrut, 1404/1984.

  • İbn Hanbel, Ahmed b. Muhammed, (ö. 241/855), Müsned, (I-VI), Çağrı Yay., İstanbul, 1992.

  • ----, Sahîhu İbn Hıbbân, (I-XVIII), Thk.: Şu’ayb el-Arnaûd, Müessesetü’r-risâle, Beyrut, 1993.

  • ----, Sikât, (I-IX), Thk.: Şerefüddin Ahmed, Dâru’l-Fikr, Beyrut, 1975.

  • İbn Kesîr, Ebu’l-Fidâ, (ö. 774/1372), el-Bidâye ve’n-nihâye, (I-XXI), Thk.: Abdullah b. Abdilmuhsin et-Türkî, Dâr-u hicr, 1424/2003.

  • ----, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, (I-VIII), Thk.: Sâmi b. Muhammed Selâme, Dâr-u Tîbe, 1999/1420.

  • İbn Mâce, Muhammed b. Yezid el-Kazvînî, (ö. 275/888), Sünenu İbn Mâce, (I-II), Thk.: Muhammed Fuad Abdulbâkî, Çağrı Yay., İstanbul, 1992.

  • İbn Manzûr, Cemaluddin Muhammed b. Mükerrem, (ö. 711/1311), Lisânu’l-Arab, (I-XV), Dâru’s- Sadr, Beyrut, 1994.

  • İbn Sa’d, Ebû Abdillah Muhammed b. Sa’d, (ö. 230/844), et-Tabakâtu’l-kübrâ, (I-VIII), Thk.: Mu- hammed Abdulkâdir Atâ, Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 1410/1990.

  • İbn Şâhin, Ebû Hafs Ömer b. Ahmed b. Osman, (ö. 385/995), Tarihu esmâi’d-duafâ ve’l-kâzibîn, Thk.: Abdurrahîm Muhammed Ahmed el-Kaşkarî, Basım yeri yok, 1409/1989.

  • İbn Vehb, Ebû Muhammed Abdullah, (ö. 197/812), el-Câmi’ fi’l-hadîs, Thk.: Mustafa Hasan Hü- seyn Muhammed, Dâr-u İbnü’l-Cevzî, Riyâd, 1416/1995.

  • İbnü’l-Cevzî, Ebu’l-Ferec Abdurrahman, (ö. 597/1201), ed-Duafâ ve’l-metrûkîn, (I-II), Thk.: Abdul- lah el-Kâdî, Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 1406/1986.

  • ----, el-İlelü’l-mütenâhiye fi’l-ehâdîsi’l-vâhiye, (I-II), Thk.: Halil el-Mîs, Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 1403/1989.

  • ----, el-Mevdûât, (I-III), Thk.: Abdurrahman Muhammed Osman, Medine, 1386-1388/ 1966-1968.

  • Kâdı Beydâvî, Abdullah b. Ömer, (ö. 791/1389), Envâru’t-tenzîl ve esrâru’t-te’vîl, (I-IV), Hakikat Yay., İstanbul, 1988-1991.

  • el-Kannûcî, Ebu’t-Tayyib Muhammed Sadîk Han b. Hasan b. Ali, (ö. 1307/1889), Fethu’l-beyân fî mekâsıdi’l-Kur’ân, (I-XV), el-Mektebetü’l-asriyye, Beyrut, 1412/1992.

  • Kâsımî, Muhammed Cemâluddin b. Muhammed b. Saîd b. Kâsım, (ö. 1333/1914), Mehâsinu’t- te’vîl, Thk: Muhammed Bâsıl, Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 1418/1997.

  • Kitâb-ı Mukaddes, Eski ve Yeni Ahit (Tevrat ve İncil), Kitâb-ı Mukaddes Şirketi, İstanbul, 1988.

  • Kurtûbî, Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr el-Ensârî, (ö. 671/1272), el-Câmî’ li ahkâmi’l-Kur’ân, (I-XX), Thk.: Ahmed Abdulalîm el-Berdûnî, Dârü’l-kütübi’l-Mısrıyye, Kâhire, 1384/1964.

  • Mizzî, Cemâlüddin, Ebu’l-Haccac Yusuf b. Zeki, (ö. 742/1341), Tehzîbu’l-kemâl fi esmâi’r-ricâl, (I- XXXV), Thk.: Beşşâr Avâd, Müessesetü’r-risâle, Beyrut, 1980.

  • Müslim, Ebu’l-Hüseyin el-Kuşeyrî, (ö. 261/875), Sahîhu Müslim, (I-III), Thk.: Muhammed Fuad Abdulbâkî, Çağrı Yay., İstanbul, 1992.

  • Râgıb, el-Isbahânî, (ö. 502/1108), el-Müfredât fî garîbi’l-Kur’ân, Kahraman Yay. İstanbul, 1986.

  • Râzî, Fahruddin Muhammed b. Ömer, (ö. 606/1209), Tefsîru’l-kebîr ev mefâtîhu’l-gayb, (I-XXXII- Fihrist), Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 1990.

  • Sarmış, İbrahim, Kur’ân’a Göre İnsanın Yaratılması ve Çoğalması, Düşün Yay., İstanbul, 2016.

  • Seyhan, Ahmet Emin, Hadislerde Kutsiyet Atfedilen Fenomenlerin Dinî Değeri (Hacerülesved Örneği), Rağbet Yay., İstanbul, 2016.

  • Sofuoğlu, Mehmed, (ö. 1407/1987), Sahîh-i Müslim ve Tercemesi, (I-VIII), İrfan Yayınevi, İstanbul,

  • Taberânî, Süleyman b. Ahmed, (ö. 360/971), Müsnedü’ş-Şâmiyyîn, (I-IV), Thk.: Hamdi b. Abdül- mecid es-Selefî, Müessesetü’r-risâle, Beyrut, 1984.

  • Tantâvî, Muhammed Seyyid, et-Tefsîru’l-Vasît li’l-Kur’âni’l-Kerîm, (ö. 1431/2010), (I-XV), Dâr-u nahda, Kâhire, 1997-1998.

  • Taşbolotov, Aziz, Ye’cüc ve Me’cüc Hakkındaki Hadislerin İsnad ve Metin Açısından Tahlili, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), AÜSBE, Ankara, 2007.

  • Tirmizî, Muhammed b. Îsâ, (ö. 279/892), Câmiu’s-Sahîh, (I-IV), Çağrı Yay., İstanbul, 1992.

  • Türe, İskender, Zülkarneyn Kur’ân’da Uzaya Seyahati Anlatılan İnsan, Karizma Yay., İstanbul, 2002.

  • et-Tuveycirî, Hammâd b. Abdillah b. Hammâd Abdirrahman, (ö. 1413/1992), el-İhticâc bi’l-eser alâ men enkera el-mehdiyye’l-muntezar, (I), Riyad, 1403/1983.

  • Uğur, Mücteba, (ö. 1425/2005), Hadis Terimleri Sözlüğü, TDV Yay., Ankara, ts.

  • el-Vâhidî, Ebu’l-Hasan Ali b. Ahmed b. Muhammed b. Ali en-Nîsâbûrî, (ö. 468/1074), el-Vasît fî tefsîri’l-Kur’âni’l-mecîd, (I-IV), Thk.: Âdil Ahmed Abdulmevcûd ve diğerleri, Dâru’lkütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 1415/1994.

  • Zehebî, Muhammed b. Ahmed, (ö. 748/1374), Mîzânu’l-itidâl fî nakdi’r-ricâl, (I-VIII), Thk.: Ali Muhammed Muavvid/ Âdil Ahmed Abdulmevcûd, Beyrut, 1995.

  • Zemahşerî, Cârullah Mahmûd b. Ömer, (ö. 538/1143), el-Keşşâf an hakâiki’t-tenzîl ve uyûni’l-akvâl fî vucûhi’t-te’vîl, (I-IV), Thk.: Mustafa Hüseyin Ahmed, Kahire, 1363/1953.

  • Zuhaylî, Vehbe b. Mustafa, (ö. 1436/2015), et-Tefsîru’l-münîr fi’l-akîde ve’ş-şeriâ ve’l-menhec, (I-XXX), Dâru’l-fikr, Dimeşk, 1418/1997.

  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Dil_aileleri (Erişim tarihi: 29.10.2016).

  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Endonezya (Erişim tarihi: 29.10.2016).

  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Papua_Yeni_Gine (Erişim tarihi: 29.10.2016).

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics