Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Çoğulculuk Açısından Değerlendirilmesi

Author :  

Year-Number: 2013-12
Language :
Konu :
Number of pages: 267-282
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu makalede günümüzde artan çoğulculuk söylemleri, Türkiye'de ilk ve ortaöğretimde zorunlu bir ders olarak yer alan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) dersleri bağlamında değerlendirilmeye tabi tutulmuştur. İlk başlıkta çoğulculuk olgusu ve onun eğitime yansıması, ilgili literatür incelenerek betimlenmeye çalışılmıştır. İkinci başlıkta DKAB dersleri bağlamında ortaya çıkan çoğul durumlar açıklanmıştır. Ayrıca ulusal ve uluslar arası mahkeme kararlarıyla birlikte, çoğulculuk açısından derse yönelik tartışmalar ele alınmıştır. Üçüncü başlıkta ise DKAB dersi bağlamında çoğulculuk açısından pedagojik yaklaşımda gelinen noktayı göstermesi bakımından, 2010 yılında hazırlanan dersin ilköğretim düzeyi öğretim programı incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Söz konusu öğretim programı incelendiğinde kendisinden önceki programlara göre İslam içi çoğulluk bağlamında Alevilik öğretimine yer verdiği, objektif olarak diğer dinleri öğretime konu edindiği ve bu nedenlerden dolayı da daha fazla çoğulcu karakter taşıdığı tespit edilmiştir.

Keywords

Abstract

Evaluation of Religious Culture and Ethics Knowledge Courses in Terms of Pluralism This article basically aims to describe the issue of pluralism in the contex of Religious Culture and Ethics Knowledge courses provided at schools as a compulsory courses in the level of primary and secondary education in Turkey. In the first title of the article, plurality and pluralism notions and their effects on education are described. Secondly, plural situations that come up in the context of Religious Culture and Ethics Knowledge courses are explained. In addition, debates on the course in related to pluralism with rulings of the national end international court are examined. Thirdly, Curriculum of Primary Religious Culture and Ethics Knowledge course prapered in 2010 are examined and evaluated. It is possible to say that this curriculum has more pluralistic character than previous curriculums, because it includes Alewism as a plurality in Islam, and contains other religions objectively.

Keywords


  • ABF (2005), Çağdaş, Bilimsel ve Laik Bir Eğitim İçin Zorunlu Din Dersine Hayır, Alevi Bektaşi Federasyonu (ABF), Yayın No:3.

  • AİHM, Zengin Kararı, http://www.geocities.com/vbicak/dindersi.htm (Erişim: 04.11.2007).

  • Alevi Çalıştayları: Nihai Rapor (2010), T.C. Devlet Bakanlığı, Ankara.

  • ALTAŞ, Nurullah (2003), Çokkültürlülük ve Din Eğitimi, Nobel Yayınları, Ankara.

  • BAKKER, Cok (2003), “Anahtar Sözcük Çeşitlilik Dinler Arası Eğitim ve Dini Gruplar İçinde Be- lirsizlik Sorunu”, Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları Uluslararası Sempozyum Bildiri ve Tartışmalar (28-30 Mart 2001), MEB Yayınları, Ankara, s.359-378.

  • BİLGİN, Beyza (2003), “1980 Sonrası Türkiye’de Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Zorunlu Oluşu ve Program Anlayışları”, Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları Uluslararası Sempozyum Bildiri ve Tartışmalar (28-30 Mart 2001), MEB Yayınları, Ankara, s.671-693.

  • BİLGİN, Beyza (2005), “Kültürlerarası Din Eğitiminin İmkanı”, Kültürel Çeşitlilik ve Din, Edi- tör: Remziye Yılmaz, Sinemis Yayınları, Ankara, s. 101-117.

  • COUNCİL of Europe (2007), Religious Diversitiy and İntercultural Education: A Reference Book For Schools, Council of Europe.

  • DANIŞTAY (2000/3653), Danıştay Sekizinci Dairesi, E: 1997/6285, K: 2000/3653, k.t.: 15.05.2000.

  • DANIŞTAY (2000/1449), Danıştay Sekizinci Dairesi, E: 1998/4242, K: 2000/1449, k.t.: 16.02.2000.

  • DEMİR, Ömer ve Mustafa Acer (1997), Sosyal Bilimler Sözlüğü, Vadi Yayınları, Ankara.

  • ERDOĞAN, Mustafa (1998), Liberal Toplum Liberal Siyaset, Siyasal Kitapevi, Ankara.

  • EV, Halit (2010). “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Yapılandırmacı Öğrenme, İmkan ve Sınırlılıklar”, DEÜİFD, XXXII/2010, ss.111-137.

  • GENÇ, Kazım (2004), “Türkiye’de Eğitim ve Laiklik Üzerine Birkaç Söz”, Alevilik ve Günümüz- deki Sorunlar, Akademi Matbaası, Ankara s. 222-228.

  • JACKSON, Robert (2007a) “Devlet Okullarında Din Eğitimi ve Değerler Eğitimine Yorumcu Yak- laşımın Katkısı”, Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu (26-28-Kasım 2004), Dem Yayınları, İstanbul, s.467-488

  • JACKSON, Robert (2007b) “Religious and Cultural Diversity Some Key Concepts” Religious Diversitiy and İntercultural Education: A Reference Book For Schools, Council of Europe, s.24-32.

  • KAYMAKCAN, Recep (2005), “Türkiye’de Din Eğitiminde Çoğulculuk Üzerine”, Türk Milli Eğitim Sisteminde Din Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu, Yarınlar İçin Düşünce Platformu, 2-3 Mart 2005, Ankara, s.185-192.

  • KAYMAKCAN, Recep (2007a), “Türkiye’de Din Eğitiminde Çoğulculuk ve Yapılandırmacılık: Yeni Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programı Bağlamında Bir Değerlendirme”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7:1, s.177-210.

  • KAYMAKCAN, Recep (2007b), Yeni Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programı İnce- leme ve Değerlendirme Raporu, Sabancı Üniversitesi, Eğitim Reformu Girişimi, İstanbul: Yapım Myra.

  • KYMLİCKA, Will (1998), Çok Kültürlü Yurttaşlık- Azınlık Haklarının Liberal Teorisi, Çev: Abdullah Yılmaz, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

  • MEB (1990), Tebliğler Dergisi, sayı: 2317/553

  • MEB (2000), “İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Müfredat Programı” Tebliğler Dergisi, Ekim, Sayı: 2547, Ankara.

  • MEB (2005), Orta Öğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı, Devlet Kitap- ları Müdürlüğü, İstanbul.

  • MEB (2006), İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı, Devlet Kitapları Müdürlüğü, İstanbul.

  • MEB (2010), İlköğretim Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı, MEB yayınları Anka- ra.

  • OKUMUŞLAR, Muhittin (2008). Yapılandırmacı Yaklaşım ve Din Eğitimi, Yediveren Kitap, Konya.

  • OSCE (2007), Toledo Guiding Principles on Teaching About Religions and Beliefs in Public Schools.

  • PAREKH, Bhikhu (2002), Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek, Çev: Bilge Tanrıseven, Phoenix Yayınevi, Ankara.

  • SKEIE, Geir (2006), “Çoğulluk Kavramı ve Din Eğitimi Açısından Anlamı” Çokkültürlülük: Eği- tim, Kültür ve Din Eğitimi, Editör: Recep Kaymakcan, Dem Yayınları, İstanbul, s.135154.

  • TAYLOR, Charles (1996), “ Tanınma Politikasi”, Çokkültürcülük – Tanıma Siyaseti, Çev. (Yur- danur Salman), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

  • TOSUN, Cemal (2005), “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Alevilik”, Türk Yurdu, Cilt: 25, Sayı: 210, s.37-41.

  • ZENGİN, Mahmut (2011). Din Eğitimi ve Öğretiminde Yapılandırmacılık, Dem Yayınları, İs- tanbul.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics