Kur’ân’da “ıstıfâ” kavramı, özelde insanları ilgilendiren bir kavram olup, genel olarak “seçmek”, “üstün kılmak”, “seçkin kılmak”, “tercih etmek” gibi manalarda kullanılmaktadır. Allah Teâlâ yarattığı varlıklar içerisinde insanı diğer varlıklara üstün ve seçkin kılmış, insanların da bir kısmını diğerlerine üstün kıldığını ifade etmiştir. Allah, İnsanların içinden bazılarını peygamber olarak seçmiş, bazı peygamberleri de bazılarına üstün kıldığını ifade etmiştir. Ayrıca bazı ümmetleri de kendi çağları içerisinde diğer ümmetlere üstün kılması, “ıstıfâ” kavramının bir başka boyutunu bizlere göstermektedir. Bu seçkinlik ve üstünlüğün mahiyeti, daimi veya geçiciliği, günümüze kadar tüm insanlığın tartıştığı konulardan birisi olmuştur. Yüce Allah Kur’ân’da, seçkin ve üstün olmanın kriterlerini ve gerekçelerini açık bir şekilde belirtmiştir.
In the Quran, the concept of ‘ıstıfâ’ is generally used as mean of ‘to choose’, ‘to prevail’, ‘to make someone prominent’ or ‘to prefer’; however it is a concept that interests people, in particular. Allaah has made human beings superior and prominent among the creatures, and he has stated that some people are superior than others. Allaah chose some people as prophets and stated that some prophets are superior than others. Moreover, his making some ummah-within their own age- superior than others shows us the other dimension of concept of ‘ıstıfâ’. The importance, perpetuity or temporariness of this prominence and superiority has been one of the issues that all people have discussed until now. Almighty Allaah has clearly stated the criteria and reasons of being prominent and superior in the Quran.