Anadolu'da İlk Esnaf Teşkilatı

Author :  

Year-Number: 2013-12
Language :
Konu :
Number of pages: 253-266
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Türk Fütüvvet teşkilatı (Ahilik) Müslüman Türk Milletinin sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik hayatının şekillenmesinde önemli rollere sahip olmuş bir teşkilatın adıdır. XIII. yüzyıldan itibaren yaklaşık 500 yıl Anadolu'da etkili olmuş bir teşkilattır. Ahlaki, askeri ve siyasal alanların dışında, özellikle sosyal ve ekonomik alanlarda oldukça etkili olan bu teşkilat; günümüzdeki sosyal güvenlik kuruluşları, esnaf ve sanatkar teşekkülleri, kooperatifçilik, sendikacılık, belediyecilik ve bütün bunların ötesinde iş ahlakını şekillendiren bir kurum olarak önemli işlevler görmüştür. Türk kültür tarihinde son derece önemli bir yere sahip olan Ahilik, kuruluşundan itibaren bütün gücünü başta gençler olmak üzere özellikle sanat erbabı bir örgüt etrafında toplayarak onları manevi ve ahlaki yönden eğitmeye ve yükseltmeye yöneltmiştir.

Keywords

Abstract

Turkish Futuvva organization (Ahi) Muslim Turkish Nation socio-cultural and socio-economic life have had important roles in shaping the name of an organization. XIII. century onwards, have been influential in Anatolia, an organization of about 500 years. Moral, military, and political fields, except that the organization is very effective especially in the social and economic fields, the current social security organizations, artisans and craftsmen enterprises, cooperatives, trade unions, civic and business ethics shaped above all as an institution has gained important functions. Which has an important place in the history of Turkish culture Ahi, especially young people, including all the power of the board from flour art connoisseur, especially spiritual and moral aspects of an organization to educate and raise them gathered around the led.

Keywords


  • ACET, Mehmet (1986). ″Ahî Evran Esnaf Bayramı″, Ahîlik Yolu, Yıl:1, Sayı:7, Eylül, s.3.

  • AHMET EFLÂKÎ (1973).Âriflerin Menkıbeleri, nşr. Tahsin Yazıcı, Cilt:1.

  • AKÇA, Gürsoy-DEMİRPOLAT, Anzavur, Heterodoxy-Orthodoxy Tartışmaları Ve Türk Fütüvvet Teşkilatı (Ahilik), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2003, s.203-214.

  • AKDAĞ, Mustafa (1974).Türkiye’nin İktisadî ve İçtimaî Tarihi, Cilt: I, İstanbul.

  • AKKUTAY, Ülker (1984). Enderun Mektebi, Ankara.

  • AKPINAR, Ali (2004). ″Fütüvvetin Dini Temelleri″, I. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri, s.43-61.

  • BARTHOLD, V.V. (1981), Moğol İstilasına Kadar Türkistan, Haz.: Hakkı D. Yıldız. İstanbul: Kervan Yayınları

  • BAYRAM, Mikail (1991).Ahi Evren ve Ahi Teşkilatının Kuruluşu, Konya.

  • BENLİ, Yusuf, (2004), Şiî Düşüncede Ehl-i Beyt Tasavvurları”, İslami Araştırmalar, Cilt: 17, Sayı: 4, ss. 337-353.

  • ÇAĞATAY, Neşet (1974). Bir Türk Kurumu Olarak Ahilik, Ankara.

  • ÇAKMAK, Muharrem (2004).“Ahiliğin Dini-Tasavvufi Temelleri”, I. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araştırmaları Sempozyumu, s.249-260.

  • ÇETİN, Osman (1981).Selçuklu Müesseseleri ve Anadolu'da İslamiyet’in Yayılışı, İstanbul.

  • ÇETİNTAŞ, M (2004). ″Prof. Dr. Hasibe Mazıoğlu ile Söyleşi″, Türk Dil Kurumu, Ağustos, tdk.org.tr/soylesi.html-89k-.

  • DURİ, Abdulaziz, (1991), İslam İktisat Tarihine Giriş, (Çev.: S.Orman), İstanbul, Endülüs Yay.

  • EKİNCİ, Yusuf (1991). Ahilik, Ankara.

  • ERDEM, Ekrem (2004). ″Ahilik, Ahlakla Kalitenin Buluştuğu Bir Örgütlenme Modeli″, Kayseri Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği, 2.Basım, Kayseri, Ekim, s.8.

  • GELİBOLULU MUSTAFA ALİ EFENDİ, ( 1997), Kitabü’t-Târih-i Künhü’l-Ahbar, (Haz. İ. H. Çuhadar ve diğerleri), Cilt: II. Kısım I, Kayseri.

  • GÖKBEL, Ahmet (2004). ″Ahiliğin Sosyo-Ekonomik İşlevleri″, II. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araştırmaları Sempozyumu, s. 149-163.

  • GÖKTÜRK, İsmail-YILMAZ, Mehmet (2004). ″Hayatın Anlam Bilgisine Dair Yahut Günümüz Ahi Kişiliği Üzerine Bir Deneme″, I. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araştırmaları Sempozyumu, 12-13 Ekim, Kırşehir, s.429.

  • GÖLPINARLI, Abdulbaki (1950). ″İslâm ve Türk İllerinde Fütüvvet Teşkilâtı″, İstanbul Üniver- sitesi İktisat Fakültesi, Cilt: 11, İstanbul.

  • GÖLPINARLI, Abdulbaki (1955-1956). ″Burgazî ve Fütüvvet-nâmesi″, İstanbul Üniversite- si İktisat Fakültesi, XV, İstanbul.

  • GÜLENSOY, Tuncer (2005). ″Ahî mi Akı mı?″, G.Ü. I. Ahî Evran-ı Veli ve Ahîlik Araştırmaları Sempozyumu 12-13 Ekim 2004, Kırşehir, Cilt: 1, s.451-452.

  • GÜLLÜLÜ, Sebahattin (1977). Ahî Birlikleri, İstanbul.

  • GÜNAY, Ünver (2004). ″Dini ve sosyal Yönleriyle Ahilik″, II. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araş- tırmaları Sempozyumu, s.163-187.

  • GÜZEL, Abdurrahman (2004). ″Ahilik Sisteminde Sanat ve Ticaret Ahlakına Kısa Bir Bakış″, I. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araştırmaları Sempozyumu, s.519-525.

  • HADİDÎ, (1991), Tevârih-i Al-i Osman (1299-1523), (Haz. N. Öztürk), İstanbul

  • İBN BATTUTA (2004). İbn Battuta Seyahatnamesi, Rıhletü İbn Battuta Tuhfetü'n-Nuzzar Fi Garaibi'l-Emsar ve Acaibi'l Esfar, Ebu Abdullah Muhammed, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

  • İBN BATUTA SEYAHATNAMESİNDEN SEÇMELER (1971). (Haz. İsmet Parmaksızoğlu), İs-

  • İBNİ BİBİ (1956). El-Evâmirü’l-’Alâ’iyye fī’l-Umuri’l-’Alâ’iyye, I. Tıpkı basım, nşr.. A. S. Erzi, TTK Yay, Ankara.

  • İBN-İ KEMAL, (1970), Tevârih-i Âl-i Osman, I. Defter, Yay. Şerafettin Turan, Ankara

  • İNALCIK, Halil (2002). Genel Türk Tarihi, Cilt: 5 (Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu) Yeni Türkiye Yayınları, Ank. s. 491-492.

  • KOCA, Salim (2004). ″Ahîlerin Türkiye Selçukluları Devrindeki Rolleri″, II. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri, s.297-313.

  • ……………, (1969). ″Abu İshak ve Kazrunî ve Anadolu'da İshakî Dervişleri″, Bel: 33, Ankara, s.223, 234

  • ……………, (1976-1981). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, DİB Yay., Ankara.

  • ……………, (1993).″Ahmed Yesevi″ Maddesi, İslâm Ansiklopedisi, Cilt: 1, İstanbul, s. 210-215.

  • ……………, (1972). Osmanlı İmparatorluğunun Kuruluşu, Ankara.

  • MEHMET NEŞRİ, (1987), Kitâb-ı Cihannümâ, Yay. F. R. Unat-M. A. Köymen, C. I Ankara.

  • OCAK, A.Y (1978).″Zâviyeler″, Vakıflar Dergisi, Sayı: XI.

  • OKHAN, Mehmet Ali (1950). Hacı Bayram Veli Münakaşaları Münasebetiyle, Ankara.

  • PARMAKSIZOĞLU, İsmet (1971). İbn Battuta Seyahatnâmesinden Seçmeler, İstanbul.

  • SARI, Mevlüt (1982).Türkçe-Arapça Lûgat, İstanbul.

  • SOYKUT, Refik (1971).Hilmi, Orta Yol Ahilik, Ankara.

  • TABAKOĞLU, Ahmet, (2000), Türk İktisat Tarihi, İstanbul.

  • TAESCHNER, Franz (1953).″İslâm Ortaçağında Futuvva Teşkilâtı″, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, C.XV, s.3-32.

  • TAESCHNER, Franz (1972). ″İslâm'da Fütüvvet Teşkilatının Doğuşu Meselesi ve Tarihi Ana Çizgileri″, Bel: XXXVI, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, Ankara, s.142.

  • TURAN, Osman (1969). Selçuklu Tarihî ve Türk-İslâm Medeniyeti, İstanbul.

  • TURHAN, Mümtaz (1971). Kültür Değişmeleri, Milli Eğitim Basımevi, 1000 Temel, İstanbul.

  • TÜRKDOĞAN, Orhan (1981).Türkiye'nin Sanayileşmesi: Dün-Bugün-Yarın, Ankara.

  • USLU, Mustafa (1982). ″Ahî Birlikleri ve Loncalar″, Milli Eğitim ve Kültür Dergisi, Ankara, s.14.

  • ÜLKÜTAŞIR, M. Şakir (1971). ″Ahî Kelimesiyle Ahî Evran Hakkında″, Hisar, s.95.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics