“GİYİNİK ÇIPLAKLAR” HADİSİNİN ASLININ TESPİTİ VE KA’BÜ’L-AHBÂR KAYNAKLI RİVÂYETLERİN REF’İ MESELESİ

Author :  

Year-Number: 2016-17
Language :
Konu :
Number of pages: 117-143
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu araştırmamızda, Hz. Peygamber’e nispetinin hatalı olduğunu düşündüğümüz, “Giyinik Çıplaklar” şeklinde meşhur olan hadisin aslını tespit etmeye çalıştık. Vardığımız sonuca göre, bu rivayetin ilk kısmını Ebû Hureyre diğer rivâyetlerden edindiği anlayışla hüküm haline getirmiştir. İlgili rivâyetin son kısmı ise sonradan uydurulmuş ve zamanla her iki kısım da birleştirilmek suretiyle Hz. Peygamber’e atfedilmiştir.

Keywords

Abstract

In our research, we tried to determine the originality of the Hadith becoming famous as "Dressed Nudists" that we have considered it has been problematic to reference of Prophet Muhammad. According to result we have, Abu Hurayra made the first part of this narrative judgement with the perception he had gained from other narratives. The Last part of the related narrative was fabricated afterwards, and later on, both sides, too, are attributed to Prophet Muhammad being combined with.

Keywords


  • Abdürrezzâk b. Hemmâm, el-Musannef, thk. Habîburrahmân el-A’zamî, I-XI, Beyrut 1983.

  • Abdürrezzâk b. Hemmâm, el-Musannef, thk. Habîburrahmân el-A’zamî, I-XI, Beyrut 1983. _______, Tefsîru Abdürrezzâk, thk. Mahmud Muhammed Abduh, I-III, Beyrut 1999.

  • Adam, Baki, “Tevrat”, DİA, c. 41 (2012), s. 40-45.

  • Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, thk. Şuayb el-Arnaût v.dğr., I-XLV, Beyrut 2001.

  • Akgün, Hüseyin, Mağribli Muhaddis İbnü’l-Kattân’ın Hadis Anlayışı, Ankara 2014.

  • _______, “Mütekaddimûn Âlimlerin Hadislerin Aslını Tespit İçin Kullandıkları İki Kavram: “As-lu’l-hadîs” ve “Mahfûz””, Hikmet Yurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, c. 7/14 (2014), s. 109-140.

  • _______, ““Umirtu en ukâtile’n-nâse” Hadisinin Rivâyet Farklılıkları Hakkında Bir İnceleme”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, c. 14/2 (2014), s. 49-90.

  • Avcı, Casim, “Muhammed b. Ebû Huzeyfe”, DİA, c. 30 (2005), s. 519.

  • Aydınlı, Abdullah, Hadis Istılahları Sözlüğü, İstanbul 2013.

  • Belhî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed el-Havârizmî, Mefâtîhu’l-ulûm, thk. İbrahim el- Ebyârî, Beyrut 1989.

  • Bezzâr, Ebû Bekr Ahmed b. Amr, Müsnedü'l-Bezzâr (el-Bahrü'z-zehhâr), thk. Mahfûzurrahmân Zeynullah v.dğr., I-XVIII, Medine 2009.

  • Dabbî, Muhammed b. Fudayl el-Kûfî, Kitâbü’d-Duâ, thk. Abdülaziz b. Süleyman el-Buaymî, Riyad 1999.

  • Dârekutnî, Ali b. Ömer, el-İlelü’l-vâride fî’l-ehâdîsi’n-Nebeviyye, thk. Mahfûzu’r-rahmân Zey- nullah, I-XV, Riyad 1985.

  • Dere, Ali, “Rivâyet Malzemesinde Toplumsal Değişimin İzleri”, İslâmiyât, I/2 (1998), s. 11-37. Dihlevî, Şâh Veliyullah, Huccetüllahü’l-bâliğa, thk. Seyyid Sâbık, I-II, Beyrut 2005.

  • Dûlâbî, Ebû Bişr Muhammed b. Ahmed el-Ensârî, el-Künâ ve’l-Esmâ, thk. Ebû Kuteybe Nazar Muhammed el-Fârayâbî, I-III, Beyrut 2000.

  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş’as es-Sicistânî, Sünen, thk. Şuayb el-Arnaût ve Muhammed Kamil Karabelli, I-VII, Dimaşk 2009.

  • Görke, Andreas ve Harald Motzki, “Tilman Nagels Kritik an der Isnad-cum-matn-Analyse. Eine Replik”, Asiatische Studien, c. 68/2 (2014), s. 497-518.

  • Harâitî, Ebû Bekr Muhammed b. Ca’fer, İ’tilâlü’l-kulûb, thk. Hamdi Dimerdâş, I-II, Riyad 2000.

  • Hatîb, Ahmed b. Ali el-Bağdâdî, el-Câmi’ liahlâki’r-râvî ve âdâbi’s-sâmi’, thk. Mahmud Tahhân, I-II, Riyad 1983.

  • Hıdır, Özcan, Yahudi Kültürü ve Hadisler, İstanbul 2006.

  • Isbahânî, Ebû Nuaym Ahmed b. Abdullah, Hılyetu’l-Evliyâ ve Tabakâtu’l-Asfiyâ, I-X, KahireIrâkî, Ebû’l-Fadl Zeynuddîn, Şerhu’t-Tebsıra ve e’t-tezkira, thk. Abdüllatif el-Hemîm ve Mâhir Yasin Fıhl, I-II, Beyrut 2002.

  • İbn Abdilberr, Yûsuf b. Abdullah, et-Temhîd limâ fi’l-Muvattâ mine’l-meânî ve’l-esânîd, thk.Mustafa b. Ahmed el-Alevî, Muhammed Abdülkebîr el-Bekrî, I-XXIV, Mağrib 1967-1991.

  • İbn Asâkir, Ali b. Hasan, Târihu Medîneti Dimaşk, thk. Ömer b. Garâme el-Amravî, I-LXXX, Dimaşk 1995.

  • İbn Battâl, Şerhu Sahîhi’l-Buhârî, thk. Ebû Temîm Yâsir b. İbrahim, I-X, Riyad 2003.

  • İbn Ebî Hâtim, Abdurrahman b. Ebî Hâtim er-Râzî, el-Cerh ve’t-ta’dîl, I-IX, Haydarabad 1952.

  • İbn Ebî Şeybe, Abdullah b. Muhammed, el-Musannef, thk. Kemal Yûsuf el-Hût, I-VII, Riyadİbn Ebî’d-Dünyâ, Ebû Bekr Abdullah b. Muhammed, el-Ehvâl, thk. Mecdî Fethî Seyyid, Kahireİbn Hacer, Ahmed b. Ali el-Askalânî, Fethü’l-bârî şerhu Sahîhi’l-Buhârî, thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî v.dğr., I-XIII, Beyrut 1959.

  • _______, el-İsâbe fî temyîzi’s-sahâbe, thk. Adil Ahmed Abdülmevcud, I-VIII, Beyrut 1994.

  • _______, en-Nüket alâ Kitâbi İbni’s-Salâh, thk. Rebî’ b. Hâdî Umeyr el-Medhalî, I-II, Medine _______, Lisânü’l-Mîzân, thk. Abdülfettâh Ebû Ğudde, I-X, Beyrut 2002.

  • _______, Nüzhetü’s-sâmiîn fî rivâyeti’s-sahâbe ani’t-tâbiîn, thk. Târık Muhammed el-Amûdî, Riyad 1995.

  • _______, Tehzîbü’t-tehzîb, I-XIV, Beyrut 1984.

  • İbn Hibbân, Ebû Hâtim Muhammed b. Hibbân el-Büstî, Meşâhîru ulemâi’l-emsâr, thk. Manfred Fleischhammer, Beyrut 1959.

  • İbn Kesîr, Ebû’l-Fidâ, el-Bidâye ve’n-nihâye, thk. Ali Şîrî, I-XIV, Beyrut 1988.

  • _______, Tefsîru’l-Kur’ân’i’l-azîm, thk. Sâmî b. Muhammed Selâme, I-VIII, Riyad 1999. İbn Mâce, Sünen, thk. Şuayb el-Arnaût v.dğr., I-V, Beyrut 2009.

  • İbn Râhûye, Ebû Ya’kûb İshak b. İbrahim, Müsnedu İshak b. Râhûye, thk. Abdulğafûr b. Abdül- hakk el-Belûşî, I-V, Medine 1991.

  • İbn Sa’d, Muhammed b. Sa’d, et-Tabakâtü’l-kübrâ, thk. Muhammed Abdülkâdir Atâ, I-VIII, Beyrut 1990.

  • İbn Sellâm, Ebû Ubeyd el-Kâsım b. Sellâm el-Herevî, en-Nâsıh ve’l-mensûh fi’l-Kur’âni’l-azîz, thk. Muhammed b. Salih el-Müdeyfir, Riyad 1997.

  • İbn Vaddâh, Ebû Abdullah Muhammed el-Kurtubî, el-Bida’ ve’n-nehyu anhâ, thk. Amr Abdül- munim Selîm, Kahire 1995.

  • İbnü’l-Cevzî, Abdurrahman b. Ali, el-Mevdûât, thk. Abdurrahman Muhammed Osman, I-III, Medine 1966-1968.

  • İbnü’l-Esîr, Ebû’s-Seâdât Mübarek b. Muhammed el-Cezerî, en-Nihâye fî garîbi’l-hadîs ve’l-eser, thk. Tâhir Ahmed ez-Zâvî, I-V, Beyrut 1979.

  • İdlibî, Salâhuddîn b. Ahmed, Menhecu nakdi’l-metn inde ulemâi’l-hadîsi’n-nebevî, Beyrutİsmail b. Ca’fer, Hadîsu Ali b. Hucr es-Sa’dî an İsmail b. Ca’fer el-Medenî, thk. Ömer b. Refûd b. es-Sefeyânî, Riyad 1998.

  • Kandemir, M. Yaşar, “Ka’b el-Ahbâr”, DİA, c. 24 (2001) s. 1-3.

  • Kirmânî, Muhammed b. Yûsuf, el-Kevâkibü’d-derârî fî şerhi Sahîhi’l-Buhârî, I-XXV, BeyrutKister, M. J., “Haddisû ‘an bani isrâîla wa-lâ haraja”, Israel Oriental Studies, c. 2 (1972), s. 215-Kuzudişli, Ali, Yahudi Kültürünün Hadislere Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, İzmir 2004.

  • _______, “Kütüb’ten ‘İsrâiliyat’a Bir Kavramın Tarih İçindeki Yolculuğu”, Cumhuriyet Üniversi- tesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. XVI/1 (2012), s. 131-164.

  • Mâlik b. Enes, Muvatta, thk. M. Mustafa el-A’zamî, I-VIII, Abu Dabi 2004.

  • Meâfî, Ebû Mesûd el-Mevsılî, ez-Zühd, thk. Âmir Hasan Sabrî, Beyrut 1999.

  • Mısrî, Ebû’l-Kâsım Abdurrahman b. Abdullah, Fütûhu Mısr ve’l-Mağrib, Kahire 1994.

  • Müslim, Ebû’l-Hüseyin Müslim b. el-Haccâc en-Nisâbûrî, Sahîhu Müslim, thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî, I-V, Kahire 1955-1956.

  • Nagel, Tilman, “„Authentizität“ in der Leben-Mohammed-Forschung”, Arabica, c. 60/5 (2013), s. 516- 568.

  • Nevevî, Yahyâ b. Şeref, el-Minhâc fî şerhi Sahîhi Müslim b. Haccâc, I-XVIII, Beyrut, 1972.

  • Özdemir, Veysel, “Abdullah b. Amr’ın İsrâilî Rivâyetleriyle Meşhûr Râvilerle İlişkisinin Boyutla- rı”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13/1 (2008), s. 207-225.

  • Râfiî, Ebû’l-Kâsım Abdülkerîm b. Muhammed, et-Tedvîn fî Ahbâri Kazvîn, thk. Azîzullah el- Atâridî, I-II, Beyrut 1987.

  • Suiçmez, Yusuf, Sahabe ve Tabiin Sözlerinin Hz. Peygamber’e Nispeti, Ankara 2015,

  • Süyûtî, Abdurrahman b. Ebî Bekr, Tedrîbu’r-râvi fî şerhi Takrîbi’n-Nevevî, thk. Ebû Kuteybe Nazr Muhammed el-Faryâbî, I-II, Riyad 1994.

  • Taberânî, Süleyman b. Ahmed, el-Mu’cemü’l-evsat, thk. Târık b. Avdullah b. Muhammed, I-X, Kahire 1995.

  • Tirmizî, Muhammed b. İsa, Sünenü’t-Tirmizî, thk. Ahmed Muhammed Şâkir v.dğr., I-V, Kahire _______, İlelu’t-Tirmizî’l-kebîr, thl. Subhî es-Sâmerrâî, Beyrut 1989.

  • Ünal, İsmail Hakkı, “Hz. Peygamber’in Dilinde Konuşturulan Tarih: Yere Batırılacak Ordu”, İslâmiyât, I/2 (1998), s. 38-51.

  • Vekî, Ebû Süfyân Vekî b. El-Cerrâh, Nüshatü Vekî ani’l-A’meş, thk. Abdurrahman Abdülcebbâr el-Füreyvâî, Kuveyt 1985.

  • Yılmaz, Metin, “Şurta”, DİA, c. 39 (2010), s. 242-244.

  • Zehebî, Muhammed Hüseyin, İsrâîliyyât fi’t-tefsîr ve’l-hadîs, Kahire 1990.

  • Zehebî, Şemsuddîn Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed, Siyeru a’lâmi’n-nübelâ, I-XVIII, Kâhi- re 2006.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics