Türkiye'de Din Fenomenolojisine İlişkin Çeviriler Üzerine Bir Değerlendirme

Author :  

Year-Number: 2011-8
Language :
Konu :
Number of pages: 25-46
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Son zamanlarda, din fenomenolojisi alanında kitap ve makalelerin çevirisinde bir artış gözlemlemekteyiz. Bu makalede, din fenomenolojisi alanında tercüme edilmiş kitap ve makaleleri ele almaya çalıştık. Fenomenologlara göre, din fenomenolojisi, anlama odaklı, karşılaştırmaya dayalıdır ve dinler arası farklılıkları hesaba katar. Ancak, Van der Leeuw, Mircea Eliade ve Cantwell Smith gibi bazı fenomenologlar, din fenomenolojisinin bir misyona sahip olduğunu ve yarı-teolojik olduğunu düşünürler. Ninian Smart gibi diğer bazı fenomenologlar ise, din fenomenolojisinin hem nesnel hem de öznel yönlere sahip olduğunu kabul ederler.

Keywords

Abstract

An Assesment on Translation Related to the Phenomenology of Religion in Turkey Lately, we have observed an increase in translation of books and articles in the field of phenomenology of religion. In this article, we tried to deal with the books and articles translated in the field of phenomenology of religion. According to phenomenologists, phenomenology of religion is focused on understanding, based on the comparison and considers the differences between religions. However, some phenomenologists, for example Van der Leeuw, Mircea Eliade and Cantwell Smith, consider that phenomenology of religion has a mission, and is semi-theological. Some other phenomenologists, for example Ninian Smart, accept that phenomenology of religion has both objective aspects and subjective aspects.

Keywords


  • Angelo Brelich, “Dinler Tarihine Giriş”, çev. Mehmet Aydın, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Bahar, Sayı: 11, 2001, ss., 7-45

  • Annemarie Schimmel, Tanrı’nın Yeryüzündeki İşaretleri, İstanbul: Kabalcı, 2002.

  • Constantin Tacou, Din ve Fenomenoloji: Mircea Eliade’nin Eserlerine Toplu Bakış , çev. Havva Köser, İstanbul: İz, 2000.

  • Emir Kuşcu, Dinleri Anlamada Fenomenolojik Yöntem Sorunu: W. Cantwell Smith Örneği, O.M.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi, 2010

  • Eric Sharpe, “Din Fenomenolojisi”, Batıda Din Çalışmaları, ed. Ömer Mahir Alper, İs- tanbul: Metropol, 2002, ss., 111-156.

  • Eric Sharpe, Comparative Religion, London: Duckworth, 1975.

  • F.A. Isambert, “Din Fenomenolojisi I”, çev. Zeki Özcan, Uludağ Üniv. İlahiyat Fak. Der- gisi, Sayı: 4, cilt: 4, yıl: 4, 1992, ss., 355-366.

  • F.A. Isambert, “Din Fenomenolojisi II”, çev. Zeki Özcan, Uludağ Üni. İlahiyat Fak. Der- gisi, Sayı: 4, cilt: 4, yıl: 4, 1992, ss., 367-374.

  • Friedrich Heiler, “Joachim Wach’a Göre Din Sosyolojisi”, çev. Adem Efe, S.D.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 5, 1998, ss., 271-277

  • Friedrich Heiler, “Mistisizmde Tanrı Mefhumu”, çev. Annemarie Schimmel, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 1-2, 1955, ss., 58-72

  • Jacques Waardenburg, “Din Bilimlerinde Uygulamalı Hermenötik Araştırma”, çev. Ra- mazan Adıbelli, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 20, 2009/2, ss., 171-205.

  • James L. Cox, Kutsalı İfade Etmek: Din Fenomenolojisine Giriş , çev. Fuat Aydın, İstanbul: İz, 2004.

  • Jeffrey R. Carter, “Tasvir, Açıklama Değildir: Bir Mukayese Metodolojisi”, çev. Seda Ensarioğlu, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , cilt: 12, Sayı: 1, 2003, ss., 427-442

  • Joachim Isac, “Din Bilimi”, çev. Adil Özdemir, D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 8, İzmir, 1994, ss., 455-472.

  • Joachim Wach, Dinler Tarihi, çev. Fuat Aydın, İstanbul: Ataç, 2004

  • Joseph Kitagawa “İptidai, Klasik ve Modern Dinler Tarihi Disiplinine Yeni Bir Bakış”, çev. Adil Özdemir, D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 10, 1998, ss., 163-182.

  • Julien Ries, “Mukayeseli Dinler Tarihi”, çev. Mehmet Aydın, Selçuk Üniversitesi İlahi- yat Fakültesi Dergisi, Sayı: 6, 1996, ss., 17-24.

  • Mariasusai Dhavamony, “Arabuluculuk ve Kutsal’ın Uzmanları”, Usül: İslam Araştır- maları, çev. Fuat Aydın, Sayı: 6, Temmuz-Aralık, 2006, ss., 145-162

  • Mircea Eliade, “Dini Sembolizm ve Fizik Ötesi Endişenin Değerlendirilmesi”, çev. Sadık Kılıç, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı:6, Erzurum, 1986, ss., 283-291.

  • Mircea Eliade, “Orta Asya ve Kuzey Kavimlerinde Semavi Tanrılar”, çev. Harun Güngör, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, 1983, ss., 283-287.

  • Mircea Eliade, Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu, çev. Mehmet Aydın, Konya: Din Bilimleri, 1995

  • Mircea Eliade, Ebedi Dönüş Mitosu, çev. Ümit Altuğ, Ankara: İmge, 1994.

  • Mircea Eliade, Kutsal ve Dindışı, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: Gece, 1991.

  • Ninian Smart, “Din ve İnsan Tecrübesi”, çev. Ali İhsan Yitik, D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 7, İzmir, 1992, ss., 423-444

  • Ninian Smart, “Dinlerin Geleceği”, çev. Mustafa Sinanoğlu, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 9, cilt: 9, 2000, ss., 687-696.

  • Ninian Smart, “Karşılaştırmalı-Tarihi Metot”,çev. Hakkı Şah Yasdıman, D.E.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 8, İzmir, 1994, ss. 553-561

  • Raffaele Pettazzoni, Tanrı’ya Dair, çev. Fuat Aydın, İstanbul: İz, 2003

  • Ramazan Adıbelli, “Mircea Eliade’ın Türkçeye Çevrilen Din Bilimi Çalışmalarının Tanı- tımı ve Çevirilerin Değerlendirilmesi”, Bilimname, Sayı: 17, 2009, ss. 187-227

  • Thomas A. Idinopulos, “Din Nedir”, çev. Temel Yeşilyurt, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 5, 1999, ss., 151-166.

  • W. Cantwell Smith, “Karşılaştırmalı Din Çalışmaları”, çev. Ali İhsan Yitik, D.E.Ü. İlahi- yat Fakültesi Dergisi, Sayı: 9, 1995, ss., 411-424

  • William E. Paden, Kutsalın Yorumu, Bursa: Sentez, 2008, s. 95

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics